Yang akan hilang, yang akan datang.


Keluar berjalan cuci-cuci mata dengan kawan.

Nampak beg, kau nak beli. Kawan tanya kenapa nak yang itu?

"Aku suka warna dia. Merah dia wow. Garang."

Nampak kasut, kau nak beli. Kawan tanya kenapa nak yang itu?

"Aku suka material dia. Sedap pakai. Selesa."

Nampak henset, kau nak beli. Kawan tanya kenapa yang itu?

"Aku suka kamera dia. Gambar lawa. Kalah dslr."

Nasib baik duit cukup untuk beli coolblog je. Order satu blue coral untuk kau, satu oreo blog untuk kawan. Duduk berehat sekejap dekat bangku.

"Aku rasa aku patut belilah beg tadi. Beg yang haritu aku beli warna purple dia dah luntur. Tak lawa dah. Ada putih-putih pula tu. Nak tukarlah."

Nasib baik tak ada duit. Blue coral tinggal separuh.

"Aku rasa nak trade in lah Sony Z1 aku ni. Kau tahu tak dia punya kamera dah tak betul. Maksud aku, gambar semua tak lawa. Kecewa aku dulu beli sebab kamera power kot. Rasa-rasa berapa boleh dapat untuk Iphone 7 tu eh?"

Nasib baik tak ada duit. Blue coral sikit lagi nak licin.

"Dahlah jom balik."

Buang cawan coolblog ke dalam tong sampah. Habis. Hilang dahaga sepanjang berjalan tadi.


-------

Hidup kita ni satu pilihan. Hidup kita memerlukan kita untuk membuat pilihan. Sama ada itu atau ini. Sama ada satu atau dua. Sama ada dia atau dia. Pilihlah. Kau berhak buat pilihan sendiri.

Ironinya di sebalik pemiilihan itu sendiri, kau kena pilih antara dua benda.

Kau pilih untuk mengikut sesuatu sebab atau kau pilih untuk mencari suatu hikmah.

Sebab atau hikmah?

Sebab yang akan hilang dan hikmah yang akan datang.

Kau mahukan benda tu sebab rupa dia yang lawa pada awalnya, dan kau tinggalkan benda tu sebab dah hilang tarikan padanya di kemudian hari. Sebab sudah tak ada sebab untuk kau terus simpan benda tu dengan kau. Sebab itu, pilihlah elok-elok.

Atau kau pilih untuk mencari hikmah di sebalik semua benda yang berlaku.

Kau nak beli kasut baru. Kau perlukan kasut baru. Tapi kau punya duit yang sedikit cuma. Kau pun belilah sepasang kasut ni tapi kau tak berkenan sangat pun. Kau beli sebab itu saja yang cukup dengan duit kau. Dengan rasa tak berapa seronoknya, kau pakai benda tu sampailah betul-betul dah ajal dia.

Dan saat itu, kau akan dapat hikmah dia kenapa kau beli juga haritu walaupun kau tak berkenan. Itupun kalaulah kau cari hikmah itu. Yelah. Selama kau pakai kasut tu, kau dapat kumpul duit secukupnya untuk beli kasut yang betul betul kau nak. Selama kau pakai kasut tu juga, mungkinlah banyak benda yang berlaku. Benda yang baik-baik. Kau mungkin pernah jadi hero kejar peragut masa kasut tu masih tersarung di kaki kau. Manalah aku tahu. Kaulah fikir sendiri.

Aku tahu benda ni tak berapa nak logik. Yelah kasut tu dah lunyai kau nak fikir apa lagi. Buang. Tukar baru jelah. Kan.

Pilihlah kau nak buat apa.

Yang lelaki nak kahwin pun kena pilih perempuan berdasarkan empat benda. Pilihlah kau nak utamakan mana satu. Pilihlah. Kalau aku pilihkan, aku jelah yang kahwin. K.


-----

Aku tahu aku suka kaitkan benda yang memang langsung takde kaitan. Tapi aku nak cuba kaitkan juga. 

Apa yang aku nampak, bilamana kau sedar dan bilamana kau tahu, apa yang kau mahu dan apa yang kau perlu, kau akan mula nampak hikmah tu datang sikit-sikit.

Baca balik mesej tersirat aku cuba sampaikan dekat coolblog tu.


P.s. Tak, aku tak maksudkan nak belanja coolblog pun -..-










2 comments:

  1. nice nice nice nice nice nice

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tahu nak balas apa panjang panjang............

      Delete